کد مطلب:277105 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:196

مهدی از ذریه پیامبر است
در حدیثی از رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) روایت شده كه فرمود:

«إنّ اللّه عزّوجلّ جعل ذریّة كلّ نبیّ فی صلبه و جعل ذرّیتی فی صلب علی بن أبی طالب». [1] .

«خداوند ذریّه هر پیغمبری را در صلب خودش قرار داد ولی ذرّیه مرا در صلب علی بن ابی طالب قرار داده است».

در كتاب «تحف العقول» در ضمن یك خبر طولانی چنین آمده است:

«هارون به حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام) گفت: چرا شما به علی (علیه السلام) كه پدر شماست نسبت داده نمی شوید و به رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) كه جدّ مادری شماست نسبت داده می شوید در حالی كه فرزند به پدرش نسبت داده می شود؟

امام موسی بن جعفر (علیه السلام) فرمود:



[ صفحه 118]



خدای تعالی حضرت عیسی بن مریم (علیه السلام) را به واسطه مادرش به حضرت ابراهیم (علیه السلام) نسبت داده چنان كه در قرآن آمده است:

(وَمِنْ ذُرّیَته داووُد وَسُلَیمانَ وَأَیُّوبَ وَیُوسُفَ وَمُوسی وَهارُونَ وَكَذلِكَ نَجْزِی الُمحسِنین - وَزَكَریّا وَیَحْیی وَعِیْسی وَإلیاسَ كُلٌّ مِنَ الصّالِحِینَ). [2] .

«و از نسل او (ابراهیم) داوود و سلیمان و ایّوب و یوسف و موسی و هارون را هدایت كردیم و این گونه، نیكو كاران را پاداش می دهیم. و زكریّا و یحیی و عیسی و الیاس را كه همه از شایستگان بودند».

ما نیز به واسطه مادرمان، فاطمه به رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) نسبت داده می شویم. [3] .

این دو حدیث شریف، در كمال صراحت دلالت دارد بر این كه اولاد علی (علیه السلام) كه از فرزندان فاطمه (علیها السلام) بودند، ذرّیه رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) محسوب می شوند. پس مهدی منتظر كه از آل محمّد و ذوی القربی و از فرزندان علی و فاطمه (علیهما السلام) است، جزو ذریه پیامبر می باشد.



[ صفحه 121]




[1] ينابيع الموده ج 2 ص 90 باب 56 ح 191؛ صواعق المحرقه ص 156 و مناقب خوارزمي فصل 19 ص 328 ح 339.

[2] سوره انعام آيه 84 و 85.

[3] تحف العقول ص 473 با ترجمه فارسي، البته ناگفته نماند كه حديث مزبور در بسياري از منابع معتبر شيعه به صورت مختصر و مفصل آمده است، از جمله: در كتاب عيون الاخبار ج 1 ص 81 احتجاج طبرسي ج 2 ص 161 بحارالانوار 48 ص 125 و نورالثقلين ج 1 ص 743.